남북한 중등학교 지구과학 교육과정 및 교과서 비교 분석
Comparative analysis of science curriculum and textbook
between South and North Korea : Earth-Science section.
김경화·김규한
ABSTRACT
The purpose of this study is to compare and analyze the secondary school curriculum and textbooks of South and North Korea, then gather the fundamental information sources of secondary school science curriculum and textbook of Korea after Unification. The earth science curriculum and textbook of the secondary school were analyzed comparatively with the modified TIMSS curriculum frameworks: Knowledge, process skill and attitude to Science. The results of this study showed a lot of differences in educational objectives, contents and educational method of secondary school science between South and North Korea.? In the secondary school of North Korea, earth science is not provided with separate subject, but partly taught in geography & astronomy. Geography is taught by two hours per week in the first to fifth grade of secondary school and astronomy is taught sixth grade of secondary school. Especially the first, second and fifth grade geography are deeply related to earth science. Main purpose of earth science education in South Korea is to develop creative problem solver having with interest and curiosity in searching natural phenomena, with basic science concepts and inquiry process skills. However, the aim of geography education of North Korea is to cultivate communist revolutionists. The Earth Science territory of South-North Korea commonly is similar to geology- meteorology- astronomy field importance. The level of Scientific knowledge is similar to South-North Korea in the secondary school. But the difference from Scientific terminology is serious. It is suggested that the integrated science textbook
development in process and attitude approach and origin of science than scientific knowledge approach is needed.
Key words : comparison of curriculum and textbooks, secondary school in south-north korea, earth-science section, Knowledge, process skill & attitude to Science
1. 연구의 필요성 및 목적
2. 연구 방법
2-1 연구 대상 및 절차
2-1-1 학교급별 비교 대상
2-1-2 교육과정 비교 대상
2-1-3 교과서 비교 대상
3. 연구 결과
3-1 남북한 중등학교 과학 영역의 교육과정 비교 분석
3-1-1 교육목표의 비교
3-1-2 과학 교육 방법 면에서의 비교
3-1-3 교과목 편제 및 이수 시간의 비교
3-1-4 평가 방법의 비교
3-2 남북한 중등학교 과학 영역의 교과서 비교 분석
3-2-1 제재 및 삽화 분석
3-2-2 사용된 어휘의 특성 비교(예시)
3-2-3 교육 내용 구성의 비교 분석
4. 결론 및 제언
참고문헌
- 권완도(2000). 북한의 고등중학교 과정 화학교과서 분석 연구, 단국대학교 석사논문
- 김일성(1977). 사회주의 교육에 관한 테제(조선 로동당 중앙위원회 제 5기 제 4차 전원회의에서 발표), 평양.
- 노석구(1995). 남북한 초?중등 교과서의 화학내용 비교, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
- 박진원(1995). 한국과 북한의 자연 교과서 비교 분석. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문.
- 우훈식(2002). 남북한 중학 과학교육 과정 및 화학 부분에 대한 자료 분석 연구, 충남대학교 교육대학원 석사학위 논문
- 이양락(1999). 남북한 중등학교 지구과학 교육과정 및 교과서 비교 연구, 한국지구과학교육학회지.
- 이은영(1999). 한국과 북한의 중등과학 교과서 비교 분석, 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문.
- 장세석(2000). 북한의 고등중학교 교육에 관한 연구, 경원대학교 석사학위 논문
- 조주연, 한만길, 황규호(1995). 남북한 교육과정 및 교과서 비교분석 모형 개발 연구, 서울교육대학교 교육과정 연구위원회, pp. 41-43.
- 전영오(1992). 북한 물리교과서 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
- 최돈형, 김재영, 노석구, 이양락, 전영석 (1998). 남북한 중등학교 과학과 교육과정 및 교과서 비교분석 연구, 한국교육개발원, 31-82, 195-230.
- 한국교육개발원(1994). 남북한 교육과정 및 교과서 통합 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.
- 한만길(1997). 통일시대 북한 교육론, 서울: 교육과학사.
- Robitalle, D. F., Knight, C. M., Schimit, W. H., Britton, E., Raizen, S. and Nicole, C., (1993). Curriculum Frameworks for Mathematics and Science (TIMSS monograph,1), Pacific Educational Press, pp.85-98.
※ 전문을 보시려면 참고파일을 다운로드하여 보시기 바랍니다.